sudah.


posted by ~ n.u.u.r ~

No comments

Bismillahirrhamanirrahim.


By now, rasanya kalian sudah maklum dengan “perangai” saya.
Sejak dulu, tatkala emosi entah apa-apa, mulalah mengadu di BQ.
Lebih lebih lagi apabila sudah belajar untuk kurangkan mengadu dengan manusia. (dalam eri kata bercerita).
Takda angin takda ribut, ada masanya kalian akan menjumpai saya berlawan-lawan dengan kata hati disini.

Heh, lucu kan. Kata tak mahu mengadu dengan manusia, namun bukankah menulis disini bermakna saya sedang mengadu dengan, para pembaca, anda semua?

hm... Apabila saya memandang BQ, saya tidak memandang anda, tetapi saya memandang BQ sebagai satu tempat “selamat dan selesa” untuk mengadu. Kerana adanya, atau tiadanya pun kalian, saya pasti akan ke sini apabila terasa mahu hamburkan semua.

Selain dari emosi yang entah apa-apa, kalian pasti perasan juga, emosi saya ini tidak akan berlarutan. (kecuali special case shj hehe) Sekejap sahaja. Pasti akan ada pengubat hati, pasti akan ditemukan dengan pujukan yang mengharukan.:)
dan akhirnya akan senyum dan ketawa apabila membaca kembali “nota pengaduan” yang telah dilakukan. Geleng-geleng kepala dan malu sendiri.
Aduhai nuur ijj’lal.
But hey, that’s me. And that’s the way I gain back my strength.

Pengubat semalam

Dah sah lah kan saya sudah kembali okey. Kan dah kata, sekejap sahaja geloranya. Alhamdulillah Dipertemukan dengan ubatnya. Instantly. Sungguh, tak tipu.

Semalam, Usai menulis “nota pengaduan”, saya mendapat notification di facebook.

Kotak merah kecil bernombor itu saya klik.

“********** had tagged you in a picture”.

Ehh.. hairan. Tak pernah-pernah adik ini tag saya. Malahan kami jarang sekali berbual panjang. Takkan birthday calendar kut. Tak pelah, tengok jelah ape yang di tag kan tu. Hati saya berbisik.

tetikus dihalakan ke notification, dan tetikus ditekan untuk melihat apa lah gambar yang di tag tu.

Saat google chrome melaksanakan tugasnya dengan “slow and steady”, jiwa sy yang waktu tu sedang sayu pilu, dengan air mata yang terus mengalir perlahan (menangis yang macam control macho tu. Sikit2 je) dengan serta merta merasa sebak, terharu, terpana, terdiam dan segala macam perasaan bercampur baur. Mata saya terpaku pada dua patah kata yang terpapar pada gambar yang ditag kan kepada saya itu.

“La Tahzan”

allahuakabr.. The right phrase, at the right moment, from an unexpected person.
Dalam hati,,, saya bersambung. “ la tahzan…..innallahaama’ana..”

I was just so, startled.
Terasa seperti mendapat satu pujukan lembut dari Tuhan.
Terasa seperti pengaduan benar-benar diambil perhatian,
Terasa seperti….. terasa seperti.. terasa seperti….. disayangi Tuhan!

I was soo overwhelmed that it made me cry even harder.
Namun kali ini, setiap titis itu menghilangkan satu demi satu sesak yang terasa. Ringan. Entah berapa kali saya merasa lemah, dan berapa kali itu juga Dia memujuk.

PujukanNya tak berhenti sekadar disitu sahaja. entah macamana saya dipertemukan dengan sepotong kata cinta; cukup tersentuh, dengan keindahan janjiNya.

….boleh jadi kamu bencikan sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu).

anisa:19

Sedang Allah, hendak jadikan apa yang kamu benci itu, kebaikan yang banyak.
Kebaikan yang banyak.
Kebaikan yang banyak.
masyaAllah.. sayaaaannngggggg Allah!

apa lagi surprise Allah buat saya.?

Sudah

Alhamdulillah, kini, saya sudah kembali tersenyum. :)

I am a sensitive person, that’s a fact.
Namun sering saya conterback kembali sifat saya itu dengan satu pesanan.

saya ini manusia bertuhan. Dan bukan sifat manusia bertuhan untuk putus harapan.

Ya, Hakikatnya manusia memang takkan lari dari kelemahan, namun kelemahan itu bukanlah satu alasan untuk terus hanyut dalam kelemasan. :)

“I know there may
be another wave looming,
Ready to knock me off my feet.
But I am calm, and I am strong.
I have learned how much strength there is in me,
And I know that whatever knocks me down, wont keep me down.
I will continue to get back up again.”

usahlah bersedih.
Allah kan ada?
:)


kerana dia; adalah hamba