mop


posted by ~ n.u.u.r ~

4 comments


Bismillahirrahmanirrahim

rumah saya banyak semut.

bila saya kata banyak, memang banyak.
janganlah ada air manis menitis setitik, habis dihurung.
semut apa sahaja boleh sebut. semut merah ? semut hitam? semut rambutan? semua ada.
and for that, kebersihan rumah selalu dan harus dan perlu dijaga.
and that, had been my task for these few days, and the following days.

oleh itu...

setiap hari, rumah akan dimop.
memang tiada anak kecil, namun "nature" rumah saya adalah untuk berada dalam keadaan bersih.
walau saya ni secara jujurnya bukanlah makhluk yang terlampau rajin untuk mop setiap hari,
tapi mata ni telah dilatih untuk suka melihat yang bersih.
but still, saya masih belum mampu lawan kebersihan bonda dan kakak sulong saya.
lataran mata saya masih boleh "negotiate" dengan ketidakkemasan dan kesepahan.
so, as had mentioned before, saya antara yang pengotor dan pemalas dalam keluarga. hehe!

imagine

rumah saya, tak terlalu besar, namun tak pula terlalau kecil.
kalau lengkap pusingan membersih atas bawah ruang luar depan dan belakang, boleh semput nafas dibuatnya.lagi lagi kalau buat semuanya seorang diri.
dan bila kita cakap mengenai mop setiap hari... you can imagine that.
tambahan pula, saya bukan makhluk yang rajin pakai glove bila buat kerja.
and step memerah mop ni, bila dilakukan setiap hari, pakailah banyak mana pun losyen, gabungan cecair dan bahan kimia dalam sabun mop akan menyebabkan tangan menjadi kering, dan kasar. jadi, jangan haraplah nak dapat tangan lembut mulus. hu...

merepek..

ok. maaf, apa yang saya merepek ni.?
pertama, sebab tiada apa yang hendak diceritakan.
MAAFF sgt, kebanyakan pengisian semasa pengajian tempohari telah saya kongsikan di laman facebook saya secara instant.
sebab kedua, dek kerana keletihan saya sudah tertidur petang, dan menjadikan mata saya terbuka luas hingga sekarang. (its 12.46am)
sebab ketiga..... nak perkenalkan mop baru! (ok, now i really feel like a housewife. talking about mop?? hehe)

senang!

mopping the house had never been this easy.
macam main-main pun ada juga.

ceritanya, begini.
ayahanda mendapat satu set mop percuma dari rakan niaganya.
sebatang mop, berkepala bulat yang boleh putar 360 darjah,
beserta baldi yang lengkap dengan tempat untuk memerah,
disertai dengan tiga "kepala" mop.

baru seminggu guna dan setakat ni, alhamdulillah meringankan kerja up to 50%.
yang bestnya mop ni adalah kita tak perlu perah-perah secara manual. (guna tangan)
hanya letakkan mop pada bekasnya, dan kita pusingkan mop tu dengan gunakan pedal kaki.
pusing-pusing pusing banyak kali, dan tadaaa mop akan kering dan sedang elok sahaja untuk di lap pada lantai.


lantai pun cepat kering, (tak payah lah nak jerit kat sapa-sapa melarang jangan lalu sebab lantai basah hehe)
tak perlu pasang kipas (jimat elektrik)
dan tiada kesan titisan air.
malahan saya guna mop ni untuk mengelap almari-almari tinggi yang saya tak mampu nak capai. tak perlu laa lagi panjat tangga untuk lap almari.. :))

mop ni sesuai untuk orang yang mop rumahnya hari-hari.
mop ini sesuai untuk wanita sibuk sana sini
mop ni sesuai untuk mereka yang ada anak kecil merangkak-rangkak atas lantai,
mop ni sesuai untuk mereka yg usahakan nursery atau taska.
even untuk syarikat cleaner. malahan saya difahamkan sudah ada syarikat cleaner yang beli 100 set.
dan kepala mop ni datang dengan warna putih, juga warna gelap.

bagi mereka yang mop dengan method celup-mop-celupbalik-perah-mop,
maka produk ini insyaAllah saya yakin dapat meringankan kerja anda sangat sangat sangat.
tak perlu terbongkok-bongkok memerah mop hingga kering. hanya pijak pada pedal dan kita pusingkan pengering. :)

cuma untuk saya, masih ada step "perah mop" kerana method mop saya adalah celup-mop-jirusmopdenganairbersihsebelumcelupbalik-celup-mop. lazimnya saya akan membasuh dulu mop dengan air bersih sebelum mencelup semula mop ke dalam air sabun. but at least saya tak perlu perah mop yang berair sabun. kan?

sarankan!

maka dan oleh itu, wahai para suami, saya sarankan anda hadiahkan satu set untuk isteri anda di rumah.
ringankan kerja mereka dengan menyediakan alat yang mampu meringankan kerjanya!
to be frank, saya baru guna seminggu, jadi tak dapat nak maklumkan secara lebih terperinci ketahanan produk ni, but apa yang saya tahu, ia datang dengan warranty 6 bulan. so, not bad lah kan. mop ada warranty? mana nak dapat.. :)

cukup kilat ?
terbayang lantai istana nabi sulaiman macamana yaa.. hehe

yuk, serlahkan peribadi muslim melalui kebersihan yang terjaga. :)




kerana aku bukan makhluk pengkhianat

4 comments

  1. kakak