cat


posted by ~ n.u.u.r ~

2 comments

Bukan sekadar MEngecAt! :D





Dua hari ni.. aku buat keje amal mengindahkan dinding2 umah aku nieh.. a.k.a menegcat! :P
hari pertama tu, agak kelam kabut. baju tkene cat itu la, tkene cat inilah. kertas surat kabar trjatuh2..
"pertembungan budaya" dgn punggung mama la.. kedebusshhh.. kebabOoOOOOM!!!

(ini adlh aksi semata2. bkn sprti keadaan sebenar. tiada kaitan dgn yg idup mahupun yg mati)
hehe.. terlanggar itu terlanggar ini.. terjatuh itu.. terjatuh ini.. mcm2. havoc jgak lah.

hari ni, situasi berbeza plak. hari ni kewl je. tenang je. brg tak jatuh. cat tak byk tumpah2. keje teratur. prtmbungan budya pun kurang. hehehe.

tgh2 ngecat tu,, aku pk/
ape yg lainnye ye?
nape beza lak pdhl kejenye sama je. cat. smalam cat jgak. hri ni cat jgak. tp knapa smalam kelam kabut, hari ni best je?

at lastt... i got da answer.
rahsianye..tertib.hmm falsafah tertib. wat a nice thing to think about.

semalam... kerje ngecat main buat je. masa tulah nak psg tape. masa tu cat, masa tu letak surat kabar. sume bwat serentak. mana tak haru nye! org yg letak tape bertembung dgn org yg mengecat, gaduh la jadinye!

hari ni... buat satu satu, ikut susunan. buat sama2. mula2 buang habuk... lap2.. pastu lekatkan tape.. pastu tauk paper kat lantai.. pastu baru mula cat.
semua nye ikut peraturan, ikut tertib. ikut susunan. hasilnye pun lbih kemas dan cantik.

dr situ aku mcm terpk.

"hmm patut lah dlm soal ibdt pun kene tertib!"

"mama.. bru ijjlal fhm, knapa islam letakkn tertib dlm rukun2 . "

yup2.. gitulah gamaknye,, dlm hal2 ibadat, tertib termasuk dlm rukun ibdt tu.. bermula dr wudhu.. solat.. hingga lah ke haji.. semuanya ada TERTIB

dgn melaksanakan sesuatu pnuh tertib, hasil and kualiti ibdt tu lbeh molek and cantik, sama sprt hasil cat dinding umah aku tu.. hehehe.. buat pun lbey selesa. x pnat. hepi. aaahh indahnya islam!

kalaulah x djadikan tertib as slh satu rukun.. just imagine. esp haji. sure makin byk prtmpahan darah.. ada org yg nak tawaf dulu. ada org yg nak saie dulu, ada org yg nak wukuf dulu.. aduhai,....... gamat lah nanti!

Allah tahu keperluan tertib dlm khidupan kita. kita je yg tamo amik tau. islam ajar umatnye utk sentiasa mengamalkan gy hidup yg penuh teratur and sistematik.

berkat sungguh rasenya wat kerja amal utk dinding aku nih. berkat! kerana aku kini sudah fhm falsafah tertib itu sendiri! syukur..... dan ku tersenyum gumbira... lalalalaaa... :D


2 comments

  1. toulousaine