posted by ~ n.u.u.r ~

10 comments

:: sepagi ::

Dengan NamaMu Ya Allah..
selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w

hilang sepi seketika

teratak 196 kini sudah berteman.
dahulu, shbt2nya, 195 dan 197, kosong tidak berpenghuni.
bertahun2 lamanya, 195, kekal terbiar, dan mungkin akan kekal terbiar.
dgn lalang yg lebih tinggi dr sy..
197 pula, bertukar2 tuan rumah. asalnya seorang doktor, kemudian seorang engineer, dan kini, businessman.



sedikit syukur, tuan terbaru 197 merupakan ahli perniagaan muslim, dr johor.
sebelumnya, hanya non muslim yg menjadi shbt2 196.
dgn anjingnya.. comel, mmg comel. hehe. suka buat sy cuak bila anjing2 comel tu masuk ke 196..

dgr kabar dr 197, tuan rumah hanya "membeli" sbg rumah persinggahan.
dlm sebulan, hanya semniggu akan ke sini. itupun atas urusan perniagaan.

orangnya sudah berkeluarga. beranak satu, isteri? tidak kelihatan. barangkalai menunggu di johor. hanya dtg bersama seorang pembantu rumah.
bersaman2ya rakan2 bisness. bujang2 dr gayanya.
kereta? mewah sekali. mercedes kompressor.
yg bujangnya, honda civic 2 biji, avanza, myVi. hu. bujang sudah begitu.
kkdg, malam2, dtg lagi sebiji bmw. fiew~

takpelah. seminggu sekali pun seminggu sekali lah. yg penting, kini 196 sudah berteman, meskipun, temannya hadir sekali sekala.

sy, nak menegur jiran , sepertinya tersgtlah segan.
iyalah, bujang2 semuanya. bujang kaya pula tu!
dlm hati, ikutkan, mmg sgt gembira dpt jiran baru..
hasrat utk menegur, dipendam2 shj. sedar hakikat,
menegur para "bujangsawan" yg berkampung di rumah sebelah,
adlh hampir kpd mustahil bg sy.
kalaulah shj yg pindah itu yg berkeluarga, alngkah bahagianya,!


sepagi.

pg itu, pg sabtu.
usai mebersihkan lmn rumah, yg setiap hari, pasti shj ada daun2 yg berguguran..
pagi sapu, petang gugur balik..
kalau tak sapu hari2 jadi tempat baja kompos la backyard sy nanti. hehe..
tp xpe. sy sudah belajar utk tidak merungut.
seronok juga rasanya berbakti pd rumah sy ni. seronok tgk laman yg bersih. :)
dan, seronok bila tgk mak ayah sy seronok melihat rumah yg bersih. (fhmkah?) hehe

my "hutanish" backyard n dinding batu dibelakang tu..

sdg sy mahu menggantungkan penyapu, mata sy melirik pd 197.
(196 dan 197 dipisahkan dgn dinding batu paras dada. jd... kebarangkalian utk melihat apa yg org sebelah buat sgtlah rendah..)
sempat lagi mengintai2. mentang2 ada "bujangsawan"!
eh.. sabar2.. kalian percaya sy begitu? (kalau percaya, terpulanglah..)
hehe..
sy bukannya tertarik dgn para bujangsawan..
ttp mata sy tertancap pd sekujur tubuh kecil yg bertudung hijau epal.
terbongkok2 memerah baju, dan kemudiannya disidai satu persatu.
pada tali rafia yg diikat antara tiang2 rumah. bersilang2, persis sarang labah2. hehe..
dlm hati, sy menafsir sendiri. owh.. basuh baju dgn tgn.. mesti penat.!
dr paaras rupanya, sy dpt mengagak tentu umurnya dlm linkungan akhir 30-an.
dan, pasti, mesti ini pembantu rumahnya.

dlm hati berbolak balik.
nak tegur, ke tanak tegur.
nah. sblm ni nk sgt bermesra2 dgn jiran baru. skrg peluang dah ada.. kenapa tak nak tegur.?
sy.. malu. dan berlalu dr situ.
tp, ntah kenapa, hati tak puas.
berpatah balik, dan memberanikan diri.

"assalamualaikum kak.." akhirnya keluar juga ucapan doa sejahtera sy kpd nya.

kakak tu mengankat muka. riak wajahnya kelihatan kaget. tak biasa barangkali.

"waalaikummusalam.." jawabnya sepatah.

"baru pindah ya kak?" (i hate dis question. sy tahu mrk baru pindah, tp sy ttp berty.. hehee)

"iya.. baru seminggu..."

nama kakak tu, kak khomsanah.

"buleh sy panggil kak khom?"
eh eh. bdk ni. suke hati je nak panggil kakak tu kak khom.


"buleh.. buleh panggil sy kak khom.." :D

dan. kami berbual2 pendek. pendek2, tp, sy sudah dpt mula merasakan kemesraan antara sy dan kak khom. kak khom pun, mcm, sedikit gembira. iyalah. sy pun faham.. tinggal di rumah yg semuanya bujang? kpd siapa shj kak khom mahu berteman bual..

"kak khom dah lama kerja sini?" (eh, td kata gugup, ni byk soal pula..? :P)

"baru saja... akak pula, dah lama kerja sini?"

uupss.. hahaha sy tergelak time tu juga. kak khom ingat sy adalah pembantu rumah tertak 196.

sambil sterkekeh2 sy menjawab
"sy... anak tuan rumah ni.. hehee.."

kak khom cuak.
"mintak maaf.. mintak maaf.. sy fikir akak pembantunya.." muka sudah macam org buat keslahan membunuh orang dan akan dikenakan hukuman gantung smpai mati.

"hehe.. xpe2lah.. xdepapelah. rumah ni xde pembantu.. " sy tersenyum.
"oklah kak khom, sy nk pergi dulu ye. nk keluar sarapan ni.. sekali sekala sarapan kat luar..petang2 bwklah adik keluar, buleh sy main ngan die."

kak khom mengangguk..
"terima kasih ya.. terima kasih kerana mahu berbual dgn saya.. "

selepas memberi salam penutup, sy berlalu pergi.
air muka kak khom waktu itu mmg tak dpt sy lupakan.
spt, seorang yg baru mndpt hadiah besar yg dimpi2kan..
muka terharu pun ada.. muka gembira pun ada.. x dpt nk dituliskan dgn kata2.

sy cukup tersentuh dgn ayat "terima kasih kerana mahu berbual dgn saya."
tak pernah rasanya sy di"terimakasihkan" hy kerana menegur seseorang..
sy dapat rasakan, kak khom merasa kerdil dgn dirinya yg berstatus pembantu rumah.
sy, apa peduli. siapa pun mrk, hal2 status itu jauh sekali drpd pertimbgn sy.
selagi bergelar muslim, selagi itu, mereka adalh saudara.
dan, bila dinamakan saudara, tiada apa yg perlu dibeza2kan.

x sangka, "assalamualaikum" itu, ternyata meberi byk keberkatan.
hari sabtu itu, kerana assalamualaikum, sy telah sedikit sebanyak menyenagkan hati sesorang.
kesimpulannya, rajin2kanlah diri meberi salam dan menegur org, mana tahu, teguran kite itu mampu mmberi senyuman pd hari ssrg.. :)

dan.. sungguh, betapa bagaimana islam itu dpt menyatukan.



Kita adalah saudara
Asal dari adam dan hawa
Dibuai oleh gelombang
Dibesarkan zaman

Di bawah satu cahaya
Dulu kita ikrar bersama
Dari kalam dan sirahnya
Kita taat saling percaya
Yakin dalam melangkah
Lewati badai sejarah

Pada arah yang sama kita berdiri
Pada air yang sama kita bersuci
Pada takbir yang sama jangan bertengkar
Pada doa yang sama usah menyendiri
Sebarkanlah…Bersabarlah

Mari kita renungkan
Lalu kita bertanya
Benarkah kita manusia
Benarkah berTuhan
Katakanlah…Dialah tujuan
di bawah satu cahaya- akhil hayy


kita berada di bwh cahaya yg sama,
jadi, x perlulah menyombong diri. iya kan?


petang

ptg tadi, mengintai kabar 197. owh. (hehee intai lagi?)
kompressor, civic, avanza, myVi, semuanya sudah tiada.
sudah pulang ke johor lah nmpknya..

jumpa lagi jiran ku, bulan depan, mungkin?

salam kejiranan,
sinar penghormatan


kata hati :
1. nmpk gayanya, mmg sah sy keturunan indonesia. sampai bleh jd bibik. :P
betullah.. darah aceh dan jawa mengalir dlm bdn sy ni. :D
2. esok, sy akan ke pangkor
3. alhamdulilla.. dapat balik kpng... x sabar sgt rasanya.. :)

10 comments

  1. jiwa perkasa
  2. nis