posted by ~ n.u.u.r ~

2 comments


:: bersih ::


Dengan NamaMu Ya Allah..
Selwat dan salam ats junjungan besar nabi Muhammad s.a.w..


" maaflah, x tersusun. bilik org bujang, mcm ni lah.."

selalu benar sy mdgr kenyataan tu.
kenyataan terkeluar apabila, menerima unexpected visitor ke bilik/unit/rumah bdk2 bujang.
(bujang refers pd bujang lelaki dan jg prmpuan)


hiasan semata2

plastik giant terlantar diatas sofa,
resit harga ter"jelopok" di atas kerusi,
serbuk minuman yg tertumpah sudah kering di pantry..
sejadah terlantar di ats lantai, bergulung2.

kalau semua tu adlh dlm jangka waktu yg pendek shj, itu, x mengapalah kan...
ttp ini, berhari2.. dibiarkan shj.. dan,
kalau semua "ketidaksusunan" itu adlh prk2 yg tersmbunyi dan sesuatu yg sukar utk diperasan spt; taik cicak di belakang sofa etc, itu, lain cerita. ttp,
ini semua benda yg jelas dpt dilihat depan mata, besar2, dan, mmg boleh dilihat.!

pernah Resident staff sy mengadu.
"tak sangka bilik budak2 prmpuan pun sama je dgn bilik budak2 lelaki. kak ina pula yg rasa malu. keluar bilik alahai ayu2, cantik2, wangi2. tp bile tgk bilik......."

sy tidak mampu beri komen panjang.
hanya tersenyum, tersengih2.

kenapa.?

persoalannya.. kenapa keadaan spt diatas berlaku..?
bilik sy tidaklah sekemas mana. ttp tidaklah sepah hingga memeningkan kepala..
keadaan paling kurang terurus adlh semasa minggu examination.
buku disusun bertingkat2, kalah klcc.? hehee.

mostly shbt2 yg dtg ke bilik spt "cemburu" dgn "kekemasan" bilik pnghuni 3305.

"ee.. jelesnye tgk bilik korang.. kenapa kemas ni..."
"kenapa mcm rasa kat rumah je..."

jwpn selamba sy adlh.. "sebab dikemaskanlah.."

sy tak pasti samada kenyataan sy agak pedas atau tidak, ttp itu lah kenyataannya. sy x berbohong.

kemas adlh krn dikemaskan.
x kemas adlh kerana..? tidak dikemaskan.!

sy pun agak hairan.
mengapa perlu jadikan statement"bujang" sbg perkara yg mebenarkan keadaan bilik yg tidak terurus.?
untuk apa sbnrnya kite menjaga kebersihan dan kekemasan.?

untik siapa, untuk apa, dan kerana apa..?


definisi

bila bertemu dgn lebih ramai org, pelbagai definisi kemas dan bersih yg sy jumpa.
lain org, lain definisinya.
bersih dan kemas mereka, mungkin x sama definisinya dgn bersih dan kemas sy.
iyelah, didikan pun berbeza.

ada org, bg mrk, asalkan semua baju masuk dlm almari, dan tiada yg bergelimpangan diatas lantai, itu sudah dikira kemas.
ttp bg sy, semua baju perlu dilipat terlebih dahulu dan disusun ke dlm almari. itu, baru kemas.

ada org yg x kisah jika disekeliling singki didapur basah.
ttp sy, tgn sudah otomatik utk mencapai kain lap dan mengelap tepi2 singki hingga kering. (atau skrg2nya tidak terlalu berair)

sy tidak pernah meminta siapa2 pun utk menuruti atau mengikut definisi kemas atau bersih sy.
di 3305 pun, sy tak kisah, malahan sy cukup gemar utk mbersihkan rumah kalau punya kesempatan.

x fasal2 tiba2 sy bersihkan toilet. x fasal2 tiba2 sy menyapu rumah.
ask my housemate. they know it much better. :P

tak perlu rasanya utk menyuruh siapa2 utk melakukan kerja pembersihan meskipun sy punya housemate lain. x perlu harapkan siapa2. sy mahu bersih, jd sy bersihkan jelah. simple. housemate sy pun mcm tu jgk. ada ms, tiba2 shj mereka mencapai penyapu dan menyapu. sy gembira, housemate pun gembira. :)

jadi..?

mungkin ada yg akan bertanya.

"jadi, kalau definisi bersih itu berbeza2, kenapa perlu point out rumah ni sepah rumah ni bersih. bukankah ia bergantung pd definisi individu tu sndri?"


alasan paling mantap ;D

jwpannya adlh, kalau ISO adlh utk menetapkan standard ssuatu system atau kualiti ,
kite juga punya satu standard yg menenggelamkan segala definisi "bersih" yg pelbagai ini.

dan, standard kita, adlh, islam, semstinya. :)

cukup brty pd diri. "kalau rasulullah tiba2 dtg rumah, agak2nya aku nak ke Rasulullah tgk bilik aku dlm keadaan mcm ni.?"

kalau itu mnjd kayu ukur dan rujukan kalian, sy percaya lagi yakin, kalian akan memenuhi standard bersih dan kemas yg dianjurkan.. ;)

kenapa?

kenapa sy tiba2 menyentuh soal ini..?
entahlah, kdg2 tu, sy sgt terkilan bila melangkah masuk ke rumah org2 yg sy hormati, spt guru2 atau lcterur, (ustzh dan ustaz pun sama..) ttp, keadaan rumah mrk, atau, bilik mrk, sgtlah, mengecewakan.

bukan sepah sikit2, ttp sepah yg sgt amat.?
maksud sy spt, roti yg telah dimakan, berada diatas buku dirak buku. faham ke keadaannya tu.?

sedikit sbyk menjejaskan imej dan pndgn sy terhadap mereka.
dan, itulah prk yg paling sy takuti...
sy tak mahu org lain mempunyai impression yg sama apabila mrk memasuki kediaman/ kwsn kalian. lebih2 lagi jika sekiranya org itu dtg ke rumah anda dgn harapan utk belajar sesuatu atau brty sesuatu kpd anda..

harapan sy, mudahan2, sdikit sbyk, posting simple dr sy ini, dpt mbuat kalian berfikir, sejauh mana kalian mnjg kebersihan diri, juga sekelilinng..

wallahu'alam.

coret-coret,
sinar penghormatan

2 comments