posted by ~ n.u.u.r ~

5 comments


:: istikharah ::

Dengan namaMu Ya Allah, Pengabul segala doa,
Maka Kabulkanlah...
Selawat dan salam atas KekasihMu Nabi Muhammad s.a.w


“ijjlal, macamana nak buat solat istikharah?”
“macamana nak tahu dia yg terbaik utk kita?”
“bila nak dapat mimpi?”

Sudah beberapa orang shbt bertanya kpd sy mengenai istikharah ini.Terus dpt tangkap maksud dan tujuan, yakni istikharah dlm memilih “psgn” hidup. (katanya)



Hoho. Ok2, I know the fact that me and my friends are entering our 20++ life. =P


komen

Sy, hanya mahu komen mengenai keinginan manusia yg gopoh gapah.
Dari segi postifnya, mmglah sy dpt lihat sekurang2nya, ada juga pegangan dlm mencari redha Allah, ttp dr sisi negatifnya pula, sy dpt melihat karektor manusia yg mmg terlalu tidak sabar2 utk mendapat jawapan. Merefleksi diri sy sendiri, semestinya.

Pengalamn peribadi sy, solat istikharah pertama yg dilakukan, (sudah semestinya bukan mengenai soal “psgn” hidup.!)

Kali pertama adalah ketika sy di tingkatan 4. Waktu itu, sy berada di sekolah seri puteri cyberjaya. ya, i was, an sspian. for just a little while.
Entah kenapa tidak serasi. Saya keliru, samada utk terus setia di SSP yg, tak dinafikan sgt lengkap facilities dan guru2 hebat, dengan peluang pasca spm yg sgt tinggi dimana2, bagai pisang goreng panas.. atau keluar dan bersekolah di sekolah harian biasa yang mana, peluangnya tidak sehebat SSP.

Alhamdulillah stlh melakukan solat istikharah dan benar2 memohon ptunjuk, setelah lebih kurang satu bulan setengah di SSP, Allah mempermudahkan jalan sy utk keluar dr sekolah elit tersebut. Sy pun tak tahu macamana yg dikatakan petunjuk setelah istikharah itu. tidak pula menerima apa2 mimpi. Huhu. Cuma, apa yg buleh sy katakan adalah, perasaan itu ditarik2 utk melangkah keluar dari SSP dan urusan keluar dari sekolah itu berlaku dgn lancar.

Sy tahu, waktu itu, terlalu ramai yg tidak faham malahan mengatakan betapa ruginya sy melepaskan lubuk emas SSP, itulah., yg sepertinya hebat di mata manusia, tak semstinya terbaik utk kita. dan, kini, berada di intec, sy bertemu kembali dgn shbt2 di ssp dahulu ;) really2 a small world. Kan?

gopoh

Kita; terlalu gopoh dlm meminta sesuatu. Mahu cepat dan instant apabila sampai bab “hasrat” hati.

Persoalannya disini, utk sy dan kalian fikirkan,
Adakah benar2 solat istikharah itu kita bulat2kan keputusannya kpd Allah?
Benarkah sungguh2 kita serahkan “keputusan yg diharapkan” itu kpdNya.?

Atau, kita hanya melakukan solat istikharah ini utk “cukup syarat” shj.? Buat hanya sbg penyedap hati dan terus merasakan cukup. Membuat keputusan itu terasa sempurna kerana telah melakukan solat istikharah.

Bagai seorang anak murid nakal, yg tidak pernah2 hendak mematuhi mahupun menghormati gurunya, meminta si guru menanda betul bg jawapannya meski si anak murid menyedari jwapannya adlh salah. Hanya mahu cukup syarat, bila guru tanda betul, meski jawapannya adlh salah, maka akan dianggap betullah jawapnnya. (faham ke analogy ni?sekadar analogy.)



Kiranya seperti.. kita tahu pilihan kita salah, ttp kita mahu ianya dianggap betul. Oleh itu, kita melakukan solat istikharah. Sbg, mencukupkan syarat dlm mbuat pilihan. Dan, kita katakanan pilihan kita itu adalah betul kerana kita telah melakukan solat istikharah.

Parah. Cukup parah.

Kita sebenarnya hanya mahu “mdgr” jwpn yg kita sukai, berbanding mendgr jawapan yg kita perlukan.

sabar

Org yg sabar, xkan bertanya “buat sekali je x buleh ke..”
Org yg benar2 mengharapkan petunjuk dariNya tidak akan sekali2 menimbulkan isu lambat atau cepat. Sukar atau tidak sesautu perkara itu utk dilakukan.

Fikir2kan; Kita sering gopoh utk mendapat keputusan, tapi tak pernah “gopoh” dlm melaksankan suruhanNya.

Syukur shj Allah itu tidak menyerupai sifat2 Makhluknya.
Syukur shj Allah itu Maha Pemurah.
Tidak mustahil Dia akan memberi petunjukNya kpd sesiapa shj, yang meminta.

Cuma, kita ini shjlah, bawak2lah malu sendiri. Ingat2, kita hamba.
Meminta itu perlu sabar. Dan, untuk meminta, perlu penuhi suruhanNya dahulu. Solat wajib kita bagaimana.. . amanah2 kita kpdNya apa khabarnya...

Tak terbatas.

saya menekan "istikharah" dlm google search.
awal2 sekali keluar adalah, "Kuasa Hebat Istikharah dalam memilih JOdoh"
ternyata, masyarakat kita hanya kenal istikhirah dlm urusan pemilihan jodoh.

Mungkin agak asing cerita ini. Maaf, sy terlupa dari mana sy dengar kisah ini, ttp, yg pasti ianya disampaikan dlm salah satu sesi talk dlm tempoh 2 thn lalu di akasia.

Kisah, Mengenai seorang hamba allah yg mnjadikan solat istikharah sbg amalan, sblm menentukan apa jua keputusan yg hendak dilakukan, tidak khusus pd menentukan psgn hidup semata2.

Hinnggakan satu tahap, dlm hendak berkira2 samaada utk membeli mesin basuh atau tidak mmbelinya, solat istikharah dilakukan. Sampai begitu sekali tingginya kebergantungan beliau kpd Allah swt dlm melakukan keputusan. Dan, Alhamdulillah, walaupun hidupnya tidak mewah, ttp, cukup serba serbi.

"Jika ianya baik utk ku, maka permudahkanlah jalan aku utk mencapainya. Jika ianya buruk utkku, maka jauhkanlah ia daripadaku."

Itu, adalah doa yg dianjurkan semasa solat istikharah. Dekatkan yg baik, dan sukarkanlah sesuatu itu jika ianya buruk utk kita. subhanallah..

Solat istikharah ini, seharusnya, tidak dilimitkan tujuannya dlm memilih psgn semata2.. ttp, diaplikasikan dlm setiap jenis keputusan. Dari sekecil2nya, hingga sebesar2nya. :)

Tanya kembali kpd diri kita sendiri.
Bila agaknya baru kita memohon petunjuk dr ilahi.?



Terkena pd sy sendiri.
*bang!*



Reflect2,
Sinar penghormatan.

kata hati:
1. maaf.. connection terlallu slow.. x dpt nk upload gmbr,,.. gmbr kat blog afham pun x dpt nk upload. sorry!
2. sila perbetulkan sy jika pndgn sy ini silap. tq.. :)

5 comments

  1. Anonymous
  2. cik anon
  3. jiran atas