nato


posted by ~ n.u.u.r ~

No comments

Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan Namamu Ya Allah, Yang Maha Agung..


demi masa.
sesungguhnya manusia berada dalam kerugian


cuti sudah hampir ke penghujungnya.
jumaat jam 12 tgh malam, saya akan menaiki bas pulang ke bukit jalil.


demi masa.
sesungguhnya manusia berada dalam kerugian


saya menatap lambakan buku yang diletakkan diatas meja.
satu fail penuh dengan nota lecture sem 2,
buku review of microbiology and immunology setebal 670 ms,
juga pencil case pink maroon belang2.
mereka memandang saya, dan saya memandang mereka kembali.
kosong. kaku.

dan demi masa
sesungguhnya manusia berada dalam kerugian.


tidak sedetik pun sepanjang 5 hari cuti yang lalu saya manfaatkan untuk menunaikan tanggungjawab saya sebagai seorang pelajar.
sekadar belek2, intai2, dan berlalu pergi.
konon sebelum cuti berhajat untuk bertapa di perpustakaan awam kulim,
melangsaikan chapter virology yang menimbun2. dan menelaah sedikit biochemistry semester 1.

dan demi masa!
sesungguhnya manusia benar benar berada dalam kerugian!






ah. ijjlal. kau bercakap lagi.
dan, kau bertangguh lagi. bila mahu berubah?


يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفۡعَلُونَ .
ڪَبُرَ مَقۡتًا عِندَ ٱللَّهِ أَن تَقُولُواْ مَا لَا تَفۡعَلُون 

Wahai orang-orang yang beriman!
Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya!
Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.

(as saf: 2-3)




sungguh, sungguh!
aku tak mahu dibenci Allah.




kata hati : nato= no action talk only