ibrah anggur


posted by ~ n.u.u.r ~

No comments

Bismillahirrahmanirrahim..


Sudah lebih dari dua bulan saya tidak pulang berziarah ke kampung.
hari rabu, akan ke hospital seremban untuk hospital attachment. dan lusa, tiada kuliah.
dan rancangnya ingin pulang ke kampung sejurus selepas selesai urusan di hospital.
asalnya.... begitu.

Sunday

it was sunday morning. usai solat subuh entah macamana Allah peringatkan saya kembali.
usrah saya setiap hari rabu petang.! bermakna... saya perlu berada di bukit jalil petang rabu tu.. bermakna.... rancangan untuk pulang ke kampung, terpaksa dibatalkan.! oh...

fikir-fikir balik, hari ni, (waktu tu) hari ahad. masih awal pagi ahad.
aah.. balik sahajalah hari ni.
kalau ditunggu tunggu lagi entah bila lagi saya akan pulang.
kalau difikirkan lambakan kerja dan lambakan nota nota kuliah yang masih menanti,
muktamad tak kan berganjak dari bukit jalil. itu, kalau fikir banyak-banyak.
kalau fikir pendek-pendek sahaja, macamana?

bulat tekad suara dan niat, mengambil keputusan untuk pulang kampung pagi tu juga.
did i ever mentioned that i could be so unpredictable?

pasar

sudah lama peti ais tidak berisi bahan mentah. semua anak dara tingkat 15 sibuk-sibuk belaka, hingga tak sempat ke pasar. seawal 7 pagi saya dan housemate bergerak keluar ke pasar pagi seri petaling. rindu untuk memasak, atau kata lainnya, sudah bosan dengan lauk di cafe.. hehe..

tiba di pasar, saya terus ke satu gerai yang sudah biasa dikunjungi.
lagi pula tak banyak gerai ikan di pasar pagi seri petaling ni. hanya ikan-ikan yang asas-asas. bawal, selar, siakap. udang sedikit, sotong tiada.
andai teringin merasa ikan air tawar, harapan sahajalah... ikan keli pun tak nampak batang hidungnya.! tapi takpelah, sekurang kurangnya adalah juga. dari tiada langsung? lagipun itu sahajalah pasar yang mudah untuk dicapai. maka nak taknak, terima sahajalah..

melalui gerai buah. ohh.. buah untuk wan! (nenek saya)
dalam kepala ligat fikir apa buah yang agaknya wan suka makan.
menghampiri ke sebuah gerai menjual mangga. wah. mangga. mesti wan suka.
namun, saya bukanlah penilai mangga yang hebat. entah bagaimana rasa isinya, saya tidak tahu.
kalau manis, alhamdulillah. kalau masam.... kesiannya kat wan.
maka... niat untuk membeli mangga ditangguhkan. jom cari kedai lain.. :)

melepasi dua tiga empat gerai dan akhirnya mata tertaut pada gugusan-gugusan berwarna ungu pekat, bertangkaikan batang lembut berwarna hijau muda.
wah..... anggur! yang ni konfirm wan suka.!

nampak sahaja anggur, ingatan terus kembali kepada arwah wan mariam dan arwah wan halimah.
allahuakbar. rindu rasanya. bulan ni sudah bulan april. arwah wan mariam pulang ke rahmatullah 31 april. beberapa minggu sahaja lagi, genaplah setahun.
rindu rasanya, untuk duduk melutut di sisi katil arwah wan, dan mengupas kulit buah anggur untuk wan makan, sambil bercerita itu ini.
istimewanya wan, kulit anggur ungu itu pasti akan dikupas satu persatu.
"tak tolot", katanya. (tak mampu dikunyah). hehe. comel, kan?

oh panjang pula mengelaman di gerai buah. back to realiti...

"sedapnya buah anggur... tapi mahal sangatlah.." kata sahabat sy.
"kalau nak, belilah..". saya merespon.
sahabat saya menggeleng. berjimat barangkali. :)
saya mengambil seplastik anggur dan menghulurkan bayaran.
alhamdulillah, masih ada rezeki untuk menghadiahkan buah anggur buat satu-satunya wan yang tinggal. pedulikan harga. kerana mungkin satu hari nanti saya tidak akan punyai peluang untuk membelikan untuk wan lagi.....

10 pagi

jam menunjukkan 10 pagi. ikan sudah siap disiang dan disimpan dalam peti sejuk.
beg pulang ke kampung sudah siap dikemas, dan anggur, sudah siap menanti untuk dibawa pulang ke negeri sembilan.
dalam proses untuk keluar, saya terpandang sahabat saya yang sedang menelaah di meja makan.
sahabat saya; yang kempunan untuk makan buah anggur.

dari celah rak pinggan, sebuah piring saya capai.
plastik anggur wan dibuka sedikit dan setangkai (apa penjodoh bilangannya ya?) anggur saya "petik".

dari belakangnya, saya menghulurkan piring.
"nah.. anggur. buat penghilang kempunan."
dan kami masing-masing tersenyum. :)
.
.
.


tiba

alhamdulillah, perjalanan lancar, walaupun dengan sedikit kekeliruan dek kerana banyak benar laluan baru seiring dengan pembinaan laluan keretapi KTM. berpusing pusing saya, mencari-cari jalan. ok, apepun yang penting, selamat tiba ke kampung.. :)

sampai ke perkarangan, terlihat sebuah kereta proton perdana.
eh.. ada tetamu. siapa ya yang datang berziarah?
waktu tu sudah hampir 1 tengahari. dan tetamu yang dimaksudkan adalah dari kaum kerabat saya juga, anak kepada wan sulung saya, bermakna mereka berpangkat makcik.
keluarga saya besar, nak kata rapat itu tidaklah lantaran jarang berjumpa, tetapi kenal itu semesntinya. masih mampu mengecam wajah rupa.

saya mendapatkan wan.
"waann... ini untuk wan. anggur." :)

saya berlalu dan menghampiri meja makan, menyalami makcik yang datang.
dan bermula lah sedikit bualan pendek..

tak lama selepas tu, tiba tiba wan datang, membawa sesuatu.
padanya ada sebuah piring,berisikan sesuatu.
dan nak tahu berisi kan apa?
berisi kan buah anggur yang saya belikan untuknya!
baru sahaja sebentar tadi saya serahkan kepada wan, dan tak sampai sepuluh minit wan sudah basuh dan hidangkan kepada tetamu, tanpa meninggalkan sedikit pun untuknya.

ohh.. wan ni.. kenapa hidangkan.. itu untuk wan lah.. huu....
hati saya berdetik. diam-diam.

petang itu..

sekedekut-kedekut nya saya, buah anggur wan tak habis pun. berapa banyak lah yang mampu dimakan oleh dua orang yang sudah kenyang makan tengahari.? oho.. kedekutnya saya ni ya ampun...
.
.
.
petang tu, saya melihat wan berlalu di dapur, sedang makan malam. (makan malam wan pukul 5 petang)
diatas pinggannya terlihat dua tiga gugus anggur. saya senyum. makan pun akhirnya. :)
dan tak lama selepas selesai makan malamnya,
wan berlalu lagi ke peti sejuk dan dari jauh saya dapat melihat di genggaman tangannya beberapa gugus anggur. wah, makan lagi... sukenye. hehee... :))))

kak yati

beberapa ketika kemudian.. kak yati (bibik) menghampiri.
"wan kata.. seronoknya ada buah anggur. wan kata dulu masa arwah wan ayun ada, kalau malam-malam rasa nak makan boleh makan. sekarang ni.. dah takde. tu bibik kata kat wan yang itu maknanya impian wan jadi kenyataan, kak ijjlal belikan anggur untuk wan".

Allahu-akbar. sayu seketika. sayu banyak banyak.

kasihan wan. entah apa lah yang wan rasa kan saat ini ya.?
dari tiga beradik tinggal bersama, kini hanya tiggal wan seorang.
segan untuk meminta, apa yang teringin jarang untuk disuarakan, lantaran rasa diri sudah "cukup untung" ada yang sudi memberi teduhan. allahu'alam, itu hanya agakan saya.
pesanan kepada diri saya sendiri, agar sensitif dan prihatin kepada orang yang lebih tua. lebih-lebih lagi yang jenis tidak suka menyusahkan orang disekeilingnya..

memberi sebaik menerima

bukanlah makna saya memberi itu kebaikannya sama dengan yang menerima. bukan..




satu perkara yang membuat saya lebih tersentuh, adalah apabila teringatkan kembali bagaimana wan dengan spontannya menghidangkan keseemuaa buah anggur kepada tetamu tengahari tadi. memberi, sebaik sahaja wan menerima.

walaupun wan tahu, saya hadiahkan untuknya.
walaupun wan tahu, andai habis dimakan, tiada lagi yang tinggal untuknya.

namun kepermurahan dirinya dan kesukaan untuk memberi, lebih besar daripada kesukaan dan kempunannya kepada buah anggur tersebut.
keutamaannya untuk meraikan tetamu, jauh lebih tinggi daripada memikirkan kepentingan dirinya sendiri.

Allahu-akbar. besar benar hati wan. dan kecil benar hati saya.
iyelah. apa kalian lupa, sebelumnya hati saya mempersoalkan tindakan wan menghidangkan anggur.?
hu.... rasa terlalu jauh antara saya dan kepermurahan wan. sangat, sangat, jauh. :'''(


“Tidak beriman seorang di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya sendiri.”
Riwayat Syaikhan

terima kasih wan, kerana mengingatkan kembali kepada ijjlal hakikat dan salah satu intisari iman itu sendiri..


oh.. anggur.. anggur...




kerana dia; adalah hamba



note :
ayat MASIH belum okey sepenuhnya.
rupanya keyboard huruf e tak rosak pun.. ada something yang tersekat kat bwh kekunci tu.. hehe..