semester 3


posted by ~ n.u.u.r ~

No comments

Bismillahirrahmanirrahim.


saya kini sudah genap memasuki minggu kedua sebagai seorang pelajar perubatan tahun kedua.
Alhamdulillah. Allah kabulkan doa mereka yang telah mendoakan saya sepanjang ulangan satu tahun yang lalu. :)

perjalanan tahun dua, terutamanya semester tiga, bukan calang-calang.
dari awal saya sudah diingatkan agar konsisten dalam ulangkaji, dan usah terlalu santai dan ambil mudah.

insyaAllah, sudah pun mula membuat perancangan masa yang harapnya sedikit sebanyak membantu dalam menyeimbangkan aturan kehidupan antara tangungjwab sebagai seorang hamba, dalam masa yang sama seorang pelajar, da'ie, kakak, dan seorang anak.

semester tiga memerlukan saya mempelajari 4 sistem tubuh, bermula dari sistem kardiovaskular, kepada sistem haematologi, disambung ke sistem respiratori dan akhirnya ke sistem GI. dan semua itu "disumbat" dalam masa lebih kurang 5 bulan. dan si penghujung semester ini akan menduduki peperiksaan kelayakan untuk melangkah ke baki tahun dua, yakni semester 4. target jelas, saya ingin dan HARUS melangkah ke semester 4. titik.

setangkai bunga dandelion

semester 3 memberikan saya suasana baru apabila saya telah disusun didalam satu kumpulan yang unik.

ini; nama ahli kumpulan saya:

perasan sesuatu yang istimewa disitu?
pada asalnya saya tidak memandangnya sebagai sesuatu yang istimewa.

Oh.. aku seorang je je perempuan melayu muslim..? huhu..

gadis melayu muslim tunggal, bersama seorang gadis tiong hua dikekelilingi oleh 5 teruna.
5 teruna ok! jangan main main...

Aik Zuan, Justin, Matthew, Dominic & Sarveen

menarik, kan? :) (lagi 3 orang menarik diri dari menyambung pelajaran)
dua dari 5 teruna itu merupakan pelajar international, juga pelajar lepasan ijazah. baki 3 teruna adalah sama seperti saya, dengan semestinya, umur yang lebih muda.

menjadi bunga yang dikelilingi kumbang, tidak sedikit pun mendedahkan saya dengan sebarang rasa terancam, malahan terasa selamat dan dijaga.
lebih lagi berada di kalangan kumbang yang "berlainan" spesies. saya tak rasa mereka akan ada sedikit pun keinginan untuk hinggap keatas si bunga dandelion ni. :)

mereka :)

walau ada satu rasa "kecewa" lantaran saya seperti keseorangan (as usual) namun, andai dilihat dari sisi untungnya saya, boleh kata saya "dimanjakan"! yelah, mereka semua kan, abang-abang dan adik adik yang gentleman. :)

sebarang tugasan kalau boleh agaknya mereka tak mahu beri kami perempuan untuk lakukan.

nak naik kereta, pintu kereta dibukakan.
nak bagi duit bayar tol tak di izinkan.
nak tahan pintu untuk bagi mereka semua keluar pun, mereka tak galakkan.

"thats a mans job." itu responnya.
owh yeahhh what ever you say brother.
bahagia hidupla macam ni. :D

Justin & Fred (Fred sudah x bersama kami)

bukan sekadar gentleman, malahan bergeliga, pandai, pemurah untuk menerangkan andai saya ada pertanyaan, dan sangat mudah memberi kerjasama.

stuck di jam ,
bersama satu van untuk clinic visit.

saya suka melihat bagaimana rakan post graduate melayan rakan-rakan adik sekumpulan.
iyelah mereka itu dalam 4-5 tahun (malahan lebih) tua dari kami.
fikirannya, personalitinya, haruslah jauh berbeza dari kami.

layanan sesama mereka adalah lebih seperti abang dan adik, bukan seperti rakan. ada satu ketika saya tersenyum melihat sahabat post graduate saya itu "menenyeh" rambut dan kepala sahabat sekumpulan yang lebih muda. memang macam abang dan adik. abang dan adik pun adakalanya tak buat macam tu tau. comel je tengok. :)

dan bila sahabat post graduate saya ini mengatakan sesuatu yang jauh daripada syllabus pelajaran kami dan ditanya kepadanya "how do you know that?" bersama muka 'terpinga-pinga tak puas hati kenapa aku tak tahu',
jawapannya mudah dan penuh selamba: "hey, im 4 years older than you, remember?"
ok, now, thats cool. :D

time ahead

this following year will indeed be an interesting year,
mengasah kebolehan saya dalam berkomunikasi, bekerjsama dan berbincang bersama dengan sahabat-sahabat sekumpulan para lelaki bukan muslim, namun dalam masa yang sama masih mengekalkan identiti saya sebagai seorang permpuan muslim yang bermaruah.

dan nak tahu sesuatu?
katanya kami akan kekal sebagai satu kumpulan hingga semester 5.
bermakna kami akan bersama untuk satu tahun setengah akan datang.
satu tahun setengah.

AllahuAkbar, Semoga Allah memberikan saya dan mereka kemanfaatan atas kerjasama sepanjang perjalanan ini. :)



kerana dia; adalah hamba