posted by ~ n.u.u.r ~

2 comments

intro

Alhamdulillah.. syawal dpt aku raikan sekali lagi.. huu.. syawal yg ke 18!

mudah2n seruan idulfitr (kembali kesucian) benar2 aku sahut.
tahun nie, beraya kat n9. terlalu byk yg aku ingin kongsikan. gambar sgt byk .. ckuplah aku simplekan pe yg aku lalui sepanjang seminggu ni.. ya?

tolong

habis kelas hari rabu, n trus pg n9 hari tu jugak. asalnya aku naik komuter, temankan anis ke seremban, n dr seremban naik bas ke rembau. tp ntah mcamana, pd mulanya aku yg nk tolong temankan anis ke seremban pdahal sblm dia mtk tolong tu, aku dah berkira2 utk call sepupu di selangor utk dtg jemput, tiba2 aku yg ditolong bilamana along nye anis kata nak dtg jemput. subhanallah..... :) lega releif. mana taknye... naik koumter all da way to seremban dgn beg yg berat n ofcourse org yg ramai.! dgn berbesar hatinya aku menumpang anis ke seremban. saat tu terasa lagi selagi, yg Allah itu maha pengasih. :)

celoteh

tiba ke kampung buat aku rasa sgt gembira. dpt jumpa nenek2 tersayang n sepupu2 yg sememangnya rapat dgn aku. mula laa sesi berbual panjang. crita itu crita ini. aaa.. srunuknya! jirah, sepupu aku yg kecil skali, 4 thn, x ketinggalan utk join kamio. berceloteh mulut kalahkan org tua,! dia sgt jeles bile aku berbual dgn kakak2 nye and seolah2 x endahkan apa yg dia ckp. hehe mana larat aku nak melayan dia saje. dek geram, dia dtg kat aku, cekupkan mulut aku n suruh aku dengar je pe yg dia ckp. hihihi.. budak2 simply do da darnest thing, :)

hari brikutnye, family aku pla sampai dr kedah. aaahh.... akhirnya dpt jgk jumpa mama babah n kalong. hehehe,, okey2 admit it. leh dikategorikan as anak manja. ;) syukur diorang semua sehat..
masak

esoknya, mula sesi memasak utk sambut syawal. masing2 berkumpul semua 4 family. meriahnye . terasa rumah tu dipenuhi dgn satu aura kemesraan n kasih syg. bukan senang nk berkumopul keempat2 family. borak ntah ape2 n hilai tawa yg memang popler bergegar pecahkan kesunyian umah tu. rasenye kalau gabungang ketawa kesemua prmpuan kat kampung tu maunye pecah tingkap.!@ ;D




petang tu kami bukak puasa beramai2... sekali lagi aku kata, sgt srunuk. berakhirlah ramdhan pd mlm tu.. tu lah bukak puasa yg terakhir tahun ni. mlm tu, kami semayang jemaah sama.. pakcik baharin mengimamkan kami, lepas tu... part yg paling ditunggu2. sesi takbir beramai. berjemaah bersama2 keluarga mmg terasa sgt lainnya. terasa dibimbing n terpimpin,. rapat antara ahli kluaraga.. berjemaah sampai isya. dan memnanti kedatangan pagi syawal,,,




syawal.

akhirnya.... syawal yg dinanti tiba jgk. pergi ke masjid tua yg selama ni mmg wujud sejak sebelum mama lahir. byk dah peristiwa yg disaksikan masjid tu. kaklalau lah saja masjid tu bisa berbicara,, huuu... sayangnya, aku x dpt tunaikan solat sunat idulfitr ats keuzuran yg kalian sedia maklum. sayang btul x dpt solat raya. so, para lelaki, bersyukurlah kalian dpt tunaikan solat raya tiap2 thn, tggl nak ke taknak je kan? ;)


maaf
usai solat raya, (aku pg jgk masijd dgr khutbah raya) kami bergambar sekejap kat masjid. lps tu, berkumpul brsama2 mamam babah kalong n aku dlm bilik n........ acara bermaaf2n bermula. lucu, mlm sblm raya aku dah susun dah ayat nak cakap apa, tp mai je saat pegang tgn ayah aku, habis lupa sgala kata2 yg telah aku rancang,, hy mampu ucap salam n mohon maaf..




"assalamualaikum babah.... selamat hari raya.. ijjlal mintak maaf sgt ats salah silap ijjlal.. mintk hahlalkan sgalanya. n,.. doakanlah ijjlal,," kitu je yg terkeluar dr mulut aku. tersekat. sedu. syahdu. sekali lagi mengalir air mata.. hehe.....

gambar
x lengkap rasanya raya kalau x bergambar.. kan? kenangan berkumpul bersama tu sgt berharga. (bg aku la) pe lagi.. lps tu kami bergambar.... babah terperasan yg dirinya hencen. hehe? dan aku sengaja memerasankan diri dgn menyatakan kat ayah aku. "ayah ensem, anak pun comei la kan?" ;)




merisik
hari syawal trus meriah dgn tetamu n sanak saudara yg datang bertandang,,, pakleman, paklong kassin, pck zakir bla2 raaamai lah sgt.! hinggakan ada or yg datang merisik anak surani n kertini untuk dijadikan menantu. hihii... ntah siyes ntah tidak. tak taulah. mungkin gurauan je... kalau tersiyes, bgs jgk... ada anak tahfiz dlm kluarga, apa yg lbih baik dr tu?


syawal berterusan...
2 syawal, turn kami pla ziarah umah org. klu 1 syawal org yg dtg ziarah, 2 syawal kami yg berziarah. sarapan pagi kami di umah maklong.. (asyik2 makan) hehee.. tgahari di umah acik.

kalau raya pertama ramai org yg bertemakan ungu, raya kedua ntah macamna ramai pla yg bertemakan hijau. x dirancang, cume kebetulan. aku ambil gambar dgn pakcik baharin berdua, tersipu malu dia. ;P dgn akram pun aku amik jgk. yelah. bju sama. ;)


dan hari tu dijalani dgn pnuh makna bersama kesemua keluarga mariam bt ashaari,

ijok

hari berikutnya aku turun ijok. selangor... rindu rasanya utk pulang ke selangor. cume aku hairan kenapa x bermalam di selngor. ayah aku kata.... dulu kite bermalam di ijok sebaba arwah embah masih ada. kena jaga hati arwah n tinggal kat kampung. sekarang arwah embah xda, jd tak perlu lah bermlm.. " penjelasan ayah aku tu tetap x dpt puaskan hati aku... terasa ingin minta bemlm di kampung ijok tp since ketua keluarga sudah ckp mcmtu, samikna wa atokna lah!.

ada sepasang anak kembar, (anak cik eton) yg sgt menceriakan. musa n kahtijah. musa seorang yg aktif manakala kadhijah sorang yg sgt lembut dan pemalu. cik aton kata tijah x nak kat org yg dia tak kenal tp ntah kenapa dia buleh dgn aku. dgn kalong n mama dia tamo tp dgn aku siap baring atas riba lagi. hehe... cik aton n suaminye pun pelik. :) aku sgt srunuk bermain dgn tijah n musa, babah pun sama naik. x sabar nak timang cucu kot? (dlm kepala pikir lain) hehe. kalong cepat2lah dapatkan anak buah utk ijjlal...... ;)


dlm srunuk2 beraya, ttba tringat kat kakak nun di perancis. heee... nasib lah kakak.. ada rezki kite beraya sama2.. 2009 kan?

2 comments

  1. the 2nd nuur