posted by ~ n.u.u.r ~

5 comments

Dengan Nama Allah.. Maha Mentadbir..
Selawat dan salam buat rasul junjungan s.a.w...

:: Anak ::

“ashira, nanti kte rasa kte akan hantar anak kte ke skolah private la…
Risau kite bile tgk sikap bakal2 cikgu , bertepuk tampar sana sini…. Pakaian pun… mrk ni yg akan mengajar anak2 kite nanti.. dah la separuh dr hari anak2 kite nanti duk kat skolah.. mungkin kte hantr private utk skolah rendah. Bile dah menengah, msuk skolah biasa, terpulang nk asrama ke x.. apa yg kite hrpkn mudaha2 sikap bakal2 cikgu ni akan dpt diubah sdkit demi sdikit bilamana dia sudah bergelar guru. ”


Sepi seketika. Lucu pun ada.

19 tahun,? Fikir fsl tmpat skolah utk anak2?


Tulah rutin sy dengan housemate2 sy. *berangan* eh.. bukan berangan.. tp berpandagn jauh. ;) kami selalu bercerita ttg ms depan kami. Kehidupan kami. Apa yg kami ingin lakukan. Soal tarbiyah dan didikan diri. Soal rakan2. dan soal cabaran hidup. Nak tanak, kami ttp perlu memikirkan hal2 ni. Kami semua adlh bakal2 doktor, yg pastinya AKAN sibuk. Dan AKAN kurang masa dgn anak2.. dgn keluarga… ntah mengapa ms sesi berborak2 dan pbincangan td, timbul soal pendidikan anak. (Sy yg bangkitkan. Hehe,,,)

Sepi lagi. Sy menyambung..

“hmm.. ashira… patutlah islam letakkan martabat yg tinggi utk mak ayah kita. Suruh anak2 hormatti mak ayah mrk. Tgklah mcm kite skrg ni, belum nmpk bayang suami pun, dah fikir fasal masa depan anak2 n apa yg kite rs baik utk anak2. kalau dah dapat anak, lagi laa….fasal suami tak fikir, tp fsl anak dah fikir siap2.. “

Can u see what im tryin to say here?

My mind was realy snapped just then.

Yeah. Betulkan..? sy, yg blum pun mencecah usia 20 thun. Sudah fikirkan ttg anak2 sy.

Apa yg baik.. pendidikan yg bagaimana.. didikan dr siapa… kalau buleh, mahu semua yg terbaik buat anak2 kita..

Rasanya sama halnya dgn mak ayah sy, mrk juga tlh memikirkan ttg sy, sblm sy wujud di dunia ni.


Subhanallah.. tingginya cinta ummi dan abi kita thdp anak2nya.. kita pula bagaimana?

Hati ini bertanya.. pada martabat cinta yg manakah tlh sy letakkan kedua ibu bapa sy?



mohon diri,

sinarpenghormatan.


5 comments

  1. zati
  2. nuurijj'lal