posted by ~ n.u.u.r ~

2 comments


:: Gembira ::

Dengan Nama Allah, Yang Maha Pengasih.. Lagi MAaha memelihara
Selawat dan Salam atas junjungan besar, Muhammad s.a.w

Suka riang gumbira

=D
=)
hari ni,, sy tersenyum gembira.
barangkali... tersenyum syukur.. :)
mengapa sy tersenyum?
=)

Suasana

semua kisah senyum ini berkait dengan kehidupan sy sepanjang 7 tahun yg lepas. yaa... senyuman sy hari ni adalah lanjutan dr pengalaman sejak tingkatan 1.

bersekolah di sebuah sekolah yg terletak kurang 10 minit dr rumah sy. sebuah sekolah yg agak "bermacam2 kerenah" dan ragam. walaupun ianya bukanlah perfect skool, tp ia banyak mengajar sy ttg asam garam dan reaaliti kehidupan.. sebut saja apa...

hidu gam?
khalwat?
ponteng? ---> ini biasa sgt.
dera?
gangster?
ditinggalkan ayah ibu?
didera ayah ibu?
ayah kahwin banyak & tidak peduli.?
ibu pasang lain dan buat hal.?
keluarga miskin

etc etc...

tika itu, sy cukup risau memikirkan masa depan anak2 sekolah ini khususnya dan anak2 kulim amnya. bagaimana ms depan nanti..... apa nak jadi.....?? mrk ini nanti akan melalui "putaran" roda yg telah mrk lalui. jadi... komuniti itu akan sentiasa begitu. berputar begitu. ayah buat anak mcm tu. anak jd tak tentu hala. anak itu nanti akan punya keluarga yg haru biru. berputar.. berputar... dr generasi ke generasi...


tp.. bilamana sy "meluaskan" perjalanan.. dan berhijrah ke tempat lain utk belajar, masuk aktiviti itu ini, pergi ke sana sini, join mcm2. view sy semakin luas.

ketakutan sy tadi, walaupun msih ada ttp taklah seteruk apa yg sy fikirkan dulu.
dlm pada kita dirisaukan dgn remaja2 yg berperangai entah apa2, masih juga ada kelompok remaja2 yg punya pemikiran2 yg hebat2 dan menakjubkan.

teringat sahabat prsatuan sy di uitm induk utk diambil contoh,

Bro Faizal (yg hy 2 thn lbih tua) & bro yusufi. (yg hy setahun lbih tua)

mereka ni adalah MT pkpim shah alam.
walaupun pkpim s.alam taklah berapa aktif, tp still bergerak each time ada aktiviti besar yg dianjurkan abim.

bro faizal dan bro yusufi maisng2 adlh pelajar perubatan di uitm. mrk masing2 adlh antara org kuat fakulti perubatan. sms kes kontroversi hospotilal UITM, mrk ni lah antara penggerak suara pelajar yg bangkit untuk sama2 membuat bantahan atas "ketidakadilan" pihak2 tertentu (yg pastinya berkait dgn isu politik)... dan akhirnya, suara mereka dituruti dan hak mereka dipertahankan.

sy yakin, masih ramai lagi org2 spt mrk diluar sana. dan hal ini benar2 membuatkan hati sy tersenyum. dlm pada ramai remaja yg leka, masih ada lagi remaja yg terpelihara. benarlah... islam itu akan sentiasa dipelihara oleh Allah. akan sentiasa ada kelompok manusia yg akan mempertahankan kedaulatan islam di bumi Allah ini.


seronok sy apabila sy dikelilingi dgn org2 yg.... aaahhh susah sy nak gambarkan indahnya rasa ni. =)
saling menasihati,
saling memperbaiki diri
saling mengingatkan
saling berkongsi ilmu....

jejaknya kaki sy di intec ni, alhamdulillah dipertemukan dgn rakan2 yg menerima didikan yg cukup cantik. mempunyai minat yg mashaAllah hebat2. sy x pernah mempunyai rakan2 sebigini di dunia nyata sebelum ini. sebelum ni hy di dunia maya. rakan2 sy ni dr pelbagai sekolah yg hebat2. menerima didikan yg bagus.. syukur krn digerakkan hati ini utk menerima tawaran jpa. syukur krn digerakkan hati ini utk meneyrtai aktv2 yg dianjurkan.. =)


dulu... rakan2 sy adalah si penggemar majalah mangga, URTV, dan segala mcm majalah hiburan
sekarang,,, rakan2 sy adlah pencinta majalah i, diari kalam Allah dan mutiara2 pngisi jiwa.

dulu.... rakan2 sy adalah peminat setia siti nurhaliza, bsb, khai, (dan sape lg ye??)
skrg.. rakan2 sy adalah mrk y mengagumi salahudin alayubi, khalifah2 islam...

Sy yg dulunya buta dgn hal2 ni sedikit demi sedikit mula arif.. Syukur... =)



intec- lebih dr sekadar sebuah pusat belajar =)


tom tom bak Vs Pildacil

(makluman : sebenarnya, main idea post sy hari ni adlh mengenai tom tom bak dan pildacil & BUKAN kisah lampau sy kat atas ni. mode nostalgia pla hari ni. heheeeeeee..... ape lah sy ni! :P )

besarnya penagruh persekitaran
besarnya pengaruh didikan
besarnya penagurh suasana
besarnya pengaruh ibu bapa dan rakan!

itulah values yg sy dapat belajar dgn jelas nya.
sepanjnag 7 tahun yg lepas. banyak yg sy belajar.
sy sudah melihat kehidupan yg terpisah jauh drpd Islam.. kacau... gelisah. berontak. keliru.
kini sy sedang merasai kehidupan yg dikelilingi dgn kemanisan islam. walapun tak banyak tp sekurang2nya "tempias" nya terasa lah juga... :) indah.. tenang... yakin!
subhanallah....

sy tak mahu menjalani kehidupan yg resah. sy sdg berusaha utk mencapai kehidupan yg dihiasi dgn keindahan..

Tom tom bak.


siapa yg tak tahu tom tom bak? rancangan kanak2 yg agak meletop di astro ceria.
dari satu segi, ada pro nya rncangan ni. meberi keyaiknan kpd kanak2 utk kehadapan dan beraksi.. ttp.... sygnye... konsep rncngn ni yg sy kurang setuju. meneyrapkan nilai2 hedonism dlm diri kanak2 itu td...






Pildacil


apa tu pildacil? :D ni laa jugak antara prk yg buatkan sy tersenyum gumbira hari ni. sudah berbulan2 lamanya sy mencari tajuk program ni. pildacil = peemilihan da'i kecil. rancangan realiti TV di indonesia yg bebrebtuk hiburan ttp hiburan yg positif.

sudah berbulan2 lamanya sy mencari video rancangan ni. sy pernah menonton klip video di page friendster sape ntah... dan.. x sempat nk tgk tajuknya. hati sy benar2 terpaut dgn keletah anak2 kecil berpidato. gigihnya sy mencari, akhirnya lahmadulillah terjumpa klip ni di youtube.

1st tyme sy dengar da'i cilik Bunga berpidato. sedar tak sedar, air mata sy mengalir. isinya simple. ttp meresap masuk ke dlm jiwa sy. barangkali kerana jiwa anak kecil itu masih suci. dan segala apa yg diperkatakan dr jiwa yg suci itu akan meresap dgn mudahnya ke dlm jiwa org disekelilingnya.... beleive me, tak rugi dengar anak kecil ini berkata.. spend ur tyme... listen... listen... :')





ini pula si kiki cumel. cakap pun belum berapa btul lg tp mashaAllah... hebat...



antara TOM TOM BAK dan PILDACIL, mana satu pilihan hati?

Anak ibarat kain putih,
ibu bapalah yang mencorakkannya menjadi yahudi, nasrani mahupun majusi..



undur diri,
sinar penghormatan

kata hati:
1. semoga sy sentiasa dikelilingi dgn insan2 yg baik.. amien....
2. nak anak baik. kene jd baik dr sekarang! =)

2 comments